Chleb pszenny, żytni czy mieszany? Dla kogo?

Pieczywo jest jednym z podstawowych produktów wchodzących w skład naszej diety. Rodzajów pieczywa jest wiele, jednak możemy je podzielić na trzy grupy ze względu na rodzaj mąki z którego jest wyprodukowane. 

Pieczywo pszenne wypiekane jest  z mąki pszennej różnych typów : kajzerki, bagietki,  grahamki itp.

Pieczywo mieszane z mąki pszennej i żytniej

Pieczywo żytnie z mąki żytniej różnych typów (z maksymalnym dodatkiem mąki pszennej 10%).

 

Które pieczywo jest zatem najlepsze? Które jeść najlepiej?

Pieczywo pszenne wypiekane jest głównie z mąki  jasnej, wyprodukowanej  z ziarna pozbawionego zewnętrznych części ,  która ma niewiele błonnika, więc szybko jest trawione przez organizm i dlatego daje na krótko uczucie sytości. Jest najbardziej kaloryczne, ale za to jest lekkostrawne. Warto je polecić dzieciom, osobom z nadkwasotą, wrzodami i rekonwalescentom.

Pieczywo żytnie wypiekane jest często  z mąki  żytniej  razowej wyprodukowanej z całego ziarna nie pozbawionego  zewnętrznej warstwy okrywy owocowo-nasiennej, która zawiera cenne składniki odżywcze. Dzięki temu pieczywo żytnie razowe oprócz błonnika pokarmowego zawiera sporo  witamin,  białka i składników mineralnych .

Mąka żytnia razowa może przyspieszać  przemianę materii  i obniżać cholesterol. Zaleca się je osobom otyłym, cierpiącym na zaparcia, choroby serca i układu krążenia.

Pieczywo mieszane powstaje w wyniku zastosowania do produkcji  mąki pszennej i żytniej. Połączenie to sprawia, że zawiera ono więcej błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych niż pszenne pieczywo. Ten rodzaj pieczywa jest szczególnie polecany dla dzieci i seniorów.

 Dietetycy zalecają spożywanie różnych rodzajów pieczywa , tak aby dostarczyć do organizmu dużo różnorodnych składników odżywczych oraz błonnik. Dobrze jest też urozmaicać swoje menu sięgając po chleb z różnymi dodatkami, które dodatkowo podnoszą ich wartość odżywczą.