Zasady zdrowego żywienia – piramida żywienia

Prawidłowy wzrost i rozwój człowieka zależy między innymi od właściwego sposobu żywienia. Dostarczanie organizmowi zróżnicowanych produktów, zawierających zrównoważone proporcje składników pokarmowych, ma bardzo duże znaczenie dla zachowania naszego zdrowia, formy i urody.

W komponowaniu codziennych, urozmaiconych posiłków pomaga korzystanie z piramidy żywieniowej. W podstawie piramidy umieszczone są różne produkty zbożowe takie jak: pieczywo, kasze, makarony, ziemniaki, ryż. Najnowsza piramida, opracowana przez naukowców, zaleca codzienne spożywanie co najmniej kilku porcji produktów zbożowych. Zawarta bowiem w nich skrobia dostarcza energii mięśniom, a błonnik reguluje pracę jelit. Wśród produktów zbożowych na szczególne uznanie zasługuje pieczywo. Jest ono produktem o stosunkowo wysokiej wartości energetycznej i odżywczej.

 

 

  1. Produkty zbożowe powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii (kalorii).
  2. Codziennie zaleca się spożywać co najmniej 5 porcji produktów zbożowych.
  3. Spożywaj codziennie co najmniej dwie duże szklanki mleka. Mleko można zastąpić jogurtem, kefirem, a częściowo także serem.
  4. Mięso spożywaj z umiarem.
  5. Spożywaj codziennie dużo warzyw i owoców.
  6. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.
  7. Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy.